careerguide.nl

“Als acceptant ben je de spil tussen klantbelang en risico”

Interview
15-10-2025
Paulien Gums
Klaverblad
“Als acceptant leg je elke dag een nieuwe puzzel: tussen klantbelang en risicobeheersing, tussen meedenken en grenzen stellen. Juist die balans maakt het vak zo boeiend.”

In gesprek met Paulien Gums, Manager Acceptatie Klaverblad Verzekeringen

Sinds begin dit jaar werkt Paulien Gums bij Klaverblad Verzekeringen als Manager Acceptatie. Met meer dan dertien jaar ervaring in de verzekeringswereld en een achtergrond in projectmanagement en detachering, zocht zij een plek waar inhoud en maatschappelijke waarde samen komen. “Ik wilde terug naar een verzekeraar die niet alleen aandeelhouders bedient, maar vooral echt betekenis heeft voor klanten. Bij Klaverblad heb ik dat gevonden.”

Dynamiek binnen de organisatie

Binnen Klaverblad is de acceptatie-afdeling volop in beweging. “We werken met een divers team, waarin veel kennis samenkomt. Het gaat om continue afstemming tussen collega’s, productontwikkeling, commercie en schade en uiteraard afstemming met de verzekeringsadviseur. Juist die dynamiek maakt het interessant!”

Volgens Paulien vraagt dat om een open cultuur waarin collega’s elkaar durven te bevragen. “Een acceptant moet niet alleen kunnen analyseren, maar ook helder communiceren en de balans zoeken tussen klantgerichtheid en risicobeheersing. Past het niet direct in ons standaard aanbod? Dan kijk je naar wat en hoe het wel kan. Die puzzel leg je dagelijks. En ja, soms past de puzzel niet en geven we dat ook met een goede onderbouwing terug aan onze verzekeringsadviseurs.” 

Uitdagingen in de zakelijke markt

Voor de zakelijke markt zijn de uitdagingen groot. Bedrijven opereren in een snel veranderende omgeving, waar risico’s zich anders manifesteren dan in de particuliere sfeer. “Neem bijvoorbeeld de risico’s die zonnepanelen met zich meebrengen. Steeds vaker worden de daken van  bedrijfspanden en boerderijen vol gelegd. Naast het brandrisico zijn er voor ondernemers nog een aantal andere risico’s waar wij mee kunnen denken hoe dit goed te verzekeren. Tegelijkertijd wil je als verzekeraar verantwoorde keuzes maken. Het is continu zoeken naar dat evenwicht. Dat kan alleen als je maatwerk biedt.”

Een acceptant fungeert hierbij als sparringpartner. “Je levert meerwaarde door verder te kijken dan het aanvraagformulier. Wat speelt er écht bij deze klant? Waar zitten de risico’s en hoe kun je die beperken? Vaak ontstaat er juist door dat gesprek vertrouwen. Klanten waarderen het als je hun situatie begrijpt en actief meedenkt.”

Het klantbelang centraal

Paulien benadrukt dat het klantbelang altijd leidend is. "Onze technisch inspecteurs en maatwerkspecialisten kijken op locatie naar de  aangeboden risico’s en bespreken dan ook preventieve maatregelen. Want voorkomen is nog altijd beter dan herstellen."

Het profiel van de ideale kandidaat

Wat maakt iemand geschikt voor de rol van Acceptant in de zakelijke markt? Volgens Paulien is dat een combinatie van analytisch vermogen, nieuwsgierigheid en communicatieve kracht. “Je moet snel verbanden kunnen leggen en tegelijk de inhoudelijke materie kunnen vertalen naar de klant. Dat vergt ondernemerschap: durf door te vragen en denk in oplossingen. En natuurlijk vind je het ook het leuk om jezelf en de organisatie verder te ontwikkelen.”

Voor Paulien staat vast dat de rol van acceptant verder gaat dan het beoordelen van risico’s. “Je bent een bruggenbouwer tussen de verzekeringsadviseur en Klaverblad verzekeringen.”

Ga jij het verschil maken?

"Zie jij jezelf als die bruggenbouwer, kom dan eens met ons praten over je toekomst. Of je nu starter bent of een doorgewinterde acceptant, Klaverblad biedt een omgeving waarin je nooit uitgeleerd zult zijn. Wij zijn ambitieus en streven naar groei en datzelfde verwachten we van jou."

Lees meer over de rol van Acceptant Zakelijke Verzekeringen